De toekomst van volleybal volgens generatie Y en Z – Volleyinfo
0Een visie over de club van de toekomst begint met het begrijpen van (toekomstige) generaties. Tijdens het Volleybalcongres, zaterdag 15 juni op Papendal, gaat Boukje Smeets* daarom ’s ochtends in gesprek met jongeren over hoe zij kijken naar de toekomst van volleybal. In het plenaire deel van het middagprogramma begeleid dagvoorzitter Caroline Wensink vervolgens het gesprek tussen de aanwezigen, de jongeren en Smeets over die toekomst. Welke inzichten hebben de jongeren opgedaan in hun sessie en welke adviezen aan clubs verbinden zij daaraan?
Toekomst volleybal en vereniging
Hoe ziet de toekomst van jouw club eruit? Een nieuwe generatie mensen dient zich aan. Een generatie die andere behoeftes heeft, nieuwe vormen van logica hanteert en daarmee traditionele organisaties een andere vorm geeft.
Veel clubs worden bestuurd door een generatie (babyboomers en generatie X) die op bestuurlijk niveau veel tijd kwijt is aan operationele vraagstukken en activiteiten. De focus is daarbij veelal gericht op de sportieve prestaties en er is minder aandacht voor een duurzame verbinding met mens, (club)cultuur en maatschappij. Minder aandacht kortom voor strategie, visie en het waarborgen van clubcultuur.
Kenmerken generatie Y en Z
Nieuwe generaties (Y en Z) kijken hier op een andere manier naar, zo kwam ook naar voren in het in februari uitgevoerde uitstroomonderzoek onder leden die de afgelopen twee jaar zijn gestopt met volleybal. Kenmerken die over het algemeen worden toegedicht aan de generatie Y en Z zijn:
1. Een grote behoefte aan vrijheid en flexibiliteit.
2. Weerstand tegen de ‘standaard’ en het conformeren aan iets omdat het simpelweg zo hoort.
3. Een verlangen naar vervagende (hiërarchische) grenzen in relatie tot wonen, studeren en werken.
4. Intensief gebruik van ‘nieuwe’ media als voorwaarde voor snel communiceren.
5. Het willen delen van memorabele ervaringen (zoals: reizen, extreme-sports, festivals etcetera).
6. Liever producten willen lenen, (her)gebruiken of ruilen dan bijdragen aan een ‘consumptiemaatschappij’.
7. Zelfontplooiing en zingeving boven status, geld en macht plaatsen.
8. Afwisseling in projecten en opdrachten zoeken met een focus op snel resultaat.
(zie ook het
op het kennisplatform van de KNHB)
Leg deze kenmerken naast de waarden van jouw club en stel jezelf de vraag: sluit de huidige organisatievorm van onze club nog goed aan op de kenmerken, wensen en behoeftes van de nieuwe generatie?
Early bird tot 22 mei
Meer weten over dit,
die tijdens het congres aan bod komen? Gedreven om je club en onze prachtsport verder te helpen? Dan ontvangen we je zaterdag 15 juni graag op Papendal Arnhem!
Meld je aan voor 22 mei en betaal slechts € 25,-, inclusief lekker verantwoorde lunch en afsluitende borrel. Vanaf 22 mei kost een ticket € 35,-. Meld je aan door
*Boukje Smeets is werkzaam bij de Koninklijke Nederlandse Hockey Bond en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Vanuit beide organisaties doet zij onderzoek naar de beleving en ervaring van sportdeelname bij kinderen en draagt zij bij aan kennisdeling en beleids- en productontwikkeling.