Superclub Zovoc heeft met Anfiloff goud in handen – Volleyinfo
0De uitstroom verkleinen en instroom gelijk houden óf zelfs vergroten. Dé ambitie waar Zovoc uit Zoetermeer voor gaat! Benieuwd hoe zij dit doen? Je leest het in de tweede ‘Superclub aan het woord’.
Sinds er in
vanuit de Bondsraad is besloten om te investeren in het professionaliseren van verenigingen, zijn er inmiddels 13 Superclubs ontstaan, waar in totaal 19 verenigingen bij betrokken zijn. Samen versterken zij hun vereniging én het volleybal in hun regio.
Om onze verenigingen, groot én klein, te inspireren, geven we graag het woord aan verschillende Superclubs in de serie ‘Superclubs aan het woord’. Zovoc neemt graag het stokje over van de
! Laat je meenemen in hun ambities en de wijze waarop zij hier sinds 2020 invulling aan geven.
Zovoc wil ‘groei en bloei’ behouden
Hoeveel leden heeft jullie vereniging?
“Onze vereniging heeft momenteel iets meer dan 400 leden.”
Hoeveel vrijwilligers hebben jullie?
“We hebben de beschikking over meer dan 50 enthousiaste vrijwilligers!”. Een harde kern die structureel taken voor de vereniging vervult in het bestuur en/of commissies én een grote groep die op verzoek hand en span diensten levert.
Waarom willen jullie als vereniging professionaliseren?
“We zijn de afgelopen jaren sterk gegroeid, zowel qua omvang als prestaties. Met name bij de jeugd is dit het geval. We zien dat de jeugd nu goed begint door te stromen naar onze seniorenteams. Die ‘groei en bloei’ willen we graag behouden en daarbij ook ons prestatieniveau structureel handhaven óf zelfs verhogen. Concreet zeggen we hiermee dat we de uitstroom willen laten afnemen, we zien namelijk veel mensen stoppen met volleyballen of vertrekken naar een andere vereniging, en de instroom minimaal gelijk houden. Maar ons ultieme doel is vanzelfsprekend om ook de instroom verder te vergroten, met name kwalitatief.”
Hoe gaan jullie invulling geven aan deze ambitie?
“Om dat te bereiken moeten wij professionaliseren op het vlak van ‘Technische zaken’. Wij verstaan hieronder het verbeteren van de manier waarop wij teams indelen, het investeren in de kwaliteit van onze trainers en coaches, maar ook het neerzetten van een duidelijke visie rondom opleiden, én de organisatie daarvan, hoort daarbij. Hiermee blijven wij aantrekkelijk voor onze (potentiële) leden.”
Een professional helpt jullie bij het verwezenlijken van jullie ambities, voor de eigen vereniging én de regio. Hoe zijn jullie terecht gekomen bij jullie professional en wie is het?
“Soms hoef je niet ver te zoeken en loopt de professional al rond bij de vereniging. In ons geval is dat Victor Anfiloff, bondscoach Beach Team Nederland Heren. Met Victor, ouder van drie van onze jeugdleden, hebben we goud in handen. Maar Victor doet het niet alleen. Naast alle vrijwilligers die een belangrijke bijdrage leveren voor onze vereniging, boffen we enorm dat we erin zijn geslaagd om drie toptrainers, Elroy Bezemer, Rogier van Meggelen en Uberto Bel, aan ons te verbinden. Daarnaast vervult CMV coördinator Maaike Sonneville al tijden een belangrijke rol voor onze vereniging als ‘professional’. Kortom, Victor is onze professional met een ijzersterk team van professionals. Een winnende combinatie wat ons betreft.”
“Victor is van enorm toegevoegde waarde. Hij beschikt over veel kennis en ervaring als het gaat om het ontwikkelen van opleidingsprogramma’s. Daarbij heeft hij ook een duidelijke en goed onderbouwde visie op het gebied van binden en boeien van volleyballers!” – Fred Sonneville
Denk je dat jullie vereniging ook invulling kan geven aan de genoemde ambities zonder de hulp van Victor?
“Nee, althans, misschien straks wel zonder Victor maar niet zonder professional(s). Daarvoor ontbreekt het simpelweg aan tijd, kennis en focus om dit goed, met voldoende energie én aandacht, aan te pakken.”
Waar gaat jullie professional binnen jullie club mee aan de slag?
“In eerste instantie is Victor Anfiloff gestart met het beschrijven van onze visie op het gebied van het opleiden van onze trainers en coaches, de organisatie hiervan en het gewenste programma dat daarbij hoort, zowel voor de CMV, jeugd als de senioren. Hiervoor maakt Victor ook gebruik van een team aan hoofdtrainers die hij tot zijn beschikking heeft. Samen werken zij aan een kwaliteitsverbetering van trainers en coaches, voor al onze leden!”
Naast het investeren in de kwaliteit van jullie trainers en coaches, zijn er nog meer ambities waaraan Victor invulling gaat geven?
“Naast ons zaalvolleybalaanbod willen we onze leden nog meer bieden. Daarom hebben we Victor gevraagd om ons te helpen bij de oprichting van beachvolleybal als aanvulling op ons huidige sportaanbod. Het lijkt erop dat we dit al in juli van dit jaar kunnen gaan realiseren.”
Jullie zijn in 2020 gestart met professionaliseren. Zien jullie nu al verandering met Victor?
“Er heerste een hele positieve sfeer binnen de vereniging sinds we dit traject zijn gestart. Victor weet onze vrijwilligers te inspireren. Zo is bijvoorbeeld de onderlinge samenwerking tussen trainers en coaches binnen alle niveaus sterk verbeterd. Er wordt overlegd, ze helpen elkaar en er wordt steeds meer vanuit dezelfde visie training gegeven én gecoacht. Ook heeft Victor inmiddels een grote verandering doorgevoerd binnen onze CMV-afdeling. Met de introductie van de door hem bedachte slogan ‘Bewegen met plezier doe je hier’ voor CMV is de focus in trainen komen te liggen op het goed leren bewegen van onze jongste jeugd, ook wel breed motorisch ontwikkelen genoemd. Goed leren bewegen is van essentieel belang om later met veel plezier goed te kunnen volleyballen. De focus ligt dus op bewegen en niet op de techniek van onze jongste jeugd.”
En hoe ervaren de trainers en jullie jongste jeugd de nieuwe manier van trainen?
“Onze CMV-trainers maar ook de CMV-jeugd slaan hier erg goed op aan. Na een CMV-training hebben ze voor hun gevoel echt wat gedaan. Ze zijn moe en voldaan. De trainingen zijn heel energiek en dynamisch.”
Een professional is niet gratis. Hoe zorgen jullie voor een gezonde duurzame financiering?
“Wij financieren de professional voor iets meer dan de helft uit eigen begroting en de andere helft wordt door de Nevobo gefinancierd. In principe duurt deze bijdrage twee jaar. Het idee is dat de inkomsten uit contributie, als gevolg van de beoogde groei, lees: verminderen uitstroom, over enkele jaren zo gestegen zijn dat we de professional volledig zelf kunnen financieren. Een ander deel van de financiering kan komen doordat onze professional(s) ook andere verenigingen gaat helpen. Zij zullen dan ook financieel bij gaan dragen. Door de coronamaatregelen heeft dit alles wel wat vertraging opgelopen. We verwachten daarom een jaartje extra nodig te hebben.
Als Superclub investeer in je eigen vereniging, maar ook in de regio. Hoe ziet deze rol eruit?
“We willen met onze kennis, ervaring én best practices andere verenigingen in de regio gaan ondersteunen bij de uitdagingen waar zij mee geconfronteerd worden. Wij zouden het fantastisch vinden als we steeds meer bloeiende en groeiende volleybalverenigingen in de regio hebben. Ieder met een focus op zijn eigen directe omgeving (dorp/stad). De focus leggen we daarmee op ‘elkaar helpen’ in plaats van beconcurreren. Daar worden we allemaal beter van en het volleybal in Nederland zeker!”
Wat is jullie uiteindelijke droom voor Zovoc?
“Onze droom is om door te groeien naar een ledenaantal van +/- 500 leden waar iedereen, dus spelers, ouders en supporters, met heel veel plezier geniet van het mooie spel volleybal. Qua niveau streven wij niet naar het hoogst mogelijke. Onze leden bepalen het niveau. Maar we zouden het wel mooi vinden als zowel onze eerste heren- als damesteams op tweede divisieniveau acteren. Ook kijken we uit naar een fijne samenwerking met een club met ambities uit de regio, zodat we elkaar kunnen aanvullen én versterken en zo al onze leden een mooi perspectief kunnen bieden, van recreant tot aan supertalent.
Afsluitend, welke tip heb je voor verenigingen die overwegen om te gaan professionaliseren?
“Just do it! Afhankelijk van jullie vertrekpunt zijn dit volgens ons de prioriteiten waarop je zou moeten focussen:
- Zorg voor grote aanwas vanaf de onderkant, in je eigen stad of dorp. Investeer in dé unieke persoon(lijkheid), ofwel dé professional, die actief basisscholen langsgaat voor clinics. Meer jeugdleden betekent immers meer financiële middelen, betekent meer talent, betekent betere prestaties, betekent beter imago, met als resultaat: een aantrekkelijke club! Dit is de motor en vliegwiel van je club. Vergeet ook vooral je successen niet te delen met de buitenwereld! Onze ervaring is overigens dat ook jonge jongens willen volleyballen! In de CMV is de verhouding meisjes/jongens ongeveer 50/50. Daarnaast hebben we op dit moment vier jongens C-teams, van in totaal zeven jongensteams!
- Investeer in de kwaliteit van je trainers en coaches. Hoe beter en leuker zij het doen, hoe meer jeugd en volwassenen blijven volleyballen. Ook zul je op enig moment een stijgende lijn ontdekken als het gaat om de prestaties. Tip: werk vanuit een visie.
- Breid je sportaanbod uit en verleng het volleybalseizoen. Om leden (en hun ouders) echt te binden is het belangrijk om passende volleybalvormen aan te bieden, zodat de tijd, dat er niet gevolleybald kan worden, zo kort mogelijk wordt gehouden. Denk aan recreanten, mastercompetitie, instroomgroepen, beachvolleybal, zomer competitie et cetera.”
Kom in contact met Zovoc!
Vragen of hulp nodig? Zovoc staat voor je klaar. Je kunt ze bereiken via e-mailadres:
.
Ga aan de slag met professionaliseren!
Lijkt het jou ook interessant om aan de slag te gaan met professionaliseren, alleen of met andere verenigingen, om zo jouw vereniging en volleybal in jouw regio te versterken? Ga dan naar onze pagina Professionaliseren. Hier vind je meer informatie over wat professionaliseren en wat Superclub inhoudt, wat het voor jou en de regio kan betekenen en welke stappen je kunt nemen om de professionaliseren, ondersteund met een animatievideo en ondersteuningstools.
Vragen over professionaliseren
Heb je naar aanleiding van bovenstaande een vraag of wil je meer weten over professionaliseren? Jouw accountmanager staat voor je klaar! Selecteer jouw regio op de
voor contactgegevens.